חקירות ומה שביניהן

הצצה לעולם החקירות הפרטיות!

במאמר זה, אתן הצצה ואסביר על החוקר הפרטי, הכשרתו, עבודתו, והחיים בין שני העולמות בחייו. בין לבין, יהיו טיפים נחמדים עבורכם. קריאה מהנה!

חוקר פרטי

כשמדברים על עולם החקירות הפרטיות, מדברים על תחום מרתק שהחל עוד במאה ה – 19. אני מאמין שכולכם מכירים את דמותו המפורסמת של ״שרלוק הולמס״ החוקר הפרטי שהדהים עם יכולותיו היצירתיות לפתירת תעלומות מסתוריות. תמיד זה מעניין, תמיד מסקרן. 

מן עולם כזה שלא יודעים עליו יותר מדי, לא מכירים מספיק, הכל דיסקרטי, אפלה ! בעולם האמיתי, הדברים דומים, אך שונים. חוקרים פרטיים הם אנשי מקצוע ברמה גבוהה מאוד שיודעים את עבודתם ועושים אותה במקצועיות, רגישות והבנה כי הרבה מוטל על תוצאות החקירה.

אנשים אשר מגיעים אלינו למציאת פיתרון, לעיתים קרובות נמצאים באחד המצבים הקשים בחייהם. עבודה נכונה ומציאת פיתרון יעיל ומדויק, יכולה לשנות חיים של אנשים מקצה לקצה. זה חשוב מאוד! כן, עד כדי כך.

הרבה אנשים שואלים אותי במה אתה עוסק?  כשאני עונה ״חוקר פרטי״, תמיד אני שומע את המשפט הבא : ״חוקר פרטי ? ״בטח אתה רואה מלא בגידות, קח אותי איתך איזו פעם". אז כן, אבל לא רק! זה כל פעם מפליא אותי מחדש.

בתחום החקירות יש כל כך הרבה אספקטים שונים, תחומי חיים רחבים ובעיות אמיתיות של אנשים שאנחנו מוצאים עבורם פתרונות יומיומיים. אבל עדיין, תגיד שאתה חוקר פרטי, אנשים מיד משייכים את זה לתחום הבגידות או "מעמד אישי", כפי שהוא נקרא בתחום המקצועי. זה ברור ומובן. אבל חשוב לדעת, שזה רק קצה המזלג בתחום כל כך רחב וחשוב.

תחום החקירות הפרטיות מורכב. בכדי להיות טוב בו באמת, צריך יכולות בינאישיות גבוהות ותכונות נוספות אשר קריטיות למהלך העבודה היום יומית. 

דוגמא לתכונות אתם מבקשים? 

חכמת חיים, ביטחון עצמי גבוה, יכולת אלתור, אמינות ברמה הגבוהה ביותר. יש תכונות נוספות אך אלה העיקריות. הכי חשוב, ערכים ואמות מידה גבוהות. (אתם בטח חושבים לעצמכם "יש לי את התכונות האלה ?")

היכולת לחיות בין שני עולמות (אישיים ומקצועיים), מצריכה מאיתנו לקבל החלטות ולבצע פעולות על בסיס יומיומי בכדי לדאוג כי שני עולמות אלה לא ייפגשו. לא תמיד קל, לא תמיד פשוט ולפעמים, לא תמיד אפשרי. לכן, ההתמודדות בסיטואציות עבורנו היא תמיד מורכבת, כי יש אותך, עצמך. את החיים האמיתיים שלך. בצד השני, יש את הדמות שאתה באותו רגע, שהותאמה לסיטואציה בה אתה נמצא. לא פשוט! היכולת להפריד בין שני העולמות האלה בכל רגע נתון היא הכרחית אבל לא תמיד פשוטה.

חוקר פרטי

זה מזכיר לי סיפור קצר 

לפני כ 8 שנים ביצעתי חקירה בבת-ים. העיר בה גדלתי. לצורך החקירה, בניתי סיפור כיסוי מותאם היטב, שיניתי את שמי שיתאים לאותה דמות, למדתי את החומר לעומק והכל היה מושלם. קבעתי עם האובייקט והגעתי לפגישה במשרד שלו במועד שקבענו. בתוך המשרד, היו מספר אנשים מלבדו. כבר בתחילת ההתקשרות איתו, הצגתי את עצמי בשם "עמית" וכך היה גם כאשר הגעתי לפגישה. תוך השיחה, נכנסה לחדר בחורה נוספת, הסתכלה עליי ואמרה… "לידור, כמה שנים לא ראיתי אותך." בחיי שלא זיהיתי אותה. אופס ! קוראים לי עמית. איך אני יוצא מזה ? מה גם שאני לא מזהה אותה. בקיצור, חיוך עלה על שפתיי, הסתכלתי עליה ובמבט נכון אמרתי לה "תשמעי, לפני כמה שנים עברה עליי תקופה קשה, לאחר התייעצות עם רב, שיניתי את השם". ככה, הכי פשוט, יצא מהמותן. 

היא הייתה נבוכה, אני הייתי מבסוט, והבחור שאני חוקר, האמין לכל מילה והמשיך כרגיל. שקר? לא. סיפור כיסוי. שאתה בונה אותו, אתה דבק בו. לא יעזור כלום. דרך אגב – בסוף התברר שהיא למדה איתי מתישהו באיזו מסגרת. לך תזכור!

 

עבודתו של החוקר הפרטי היא השגת מידע! 

ככל שהחוקר מקצועי יותר, היכולת שלו להשיג את המידע היא באמצעות דרכים יצירתיות יותר אשר באמצעותן, ניתן יהיה להגיע לכל מידע אשר מהותי לחקירה ובסוף, לחקר האמת!

פירוט בהמשך ⬇️ 

חוקר פרטי – מי אתה בכלל?

עבודתו של החוקר הפרטי היא על פי חוק וברישיון. חוקר פרטי חייב להיות בעל רישיון מטעם משרד המשפטים בכדי לתת שירות למשרדי חקירות רשויים. בכדי לתת שירות ללקוחות פרטיים/חברות ועוד, יש חובה כי העבודה תבוצע תחת משרד חקירות רשוי לניהול משרד חקירות ולא דרך חוקר פרטי. בתחום זה יש שני רישיונות. 

חשוב לדעת!

  1. רישיון חוקר פרטי.
  2. רישיון לניהול משרד חקירות.

https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/list_of_private_investigators_investigation_offices_and_private_investigators_associations

יכולים לבדוק באתר של המשרד המשפטים שני נתונים אלה. רק מי שמחזיק בשני רישיונות אלה, רשאי לתת לכם שירות. חשוב לבדוק בכדי להימנע מטעויות חוקיות ומקצועיות גם יחד. הרי חשוב שבסוף הדרך, המידע שהושג יהיה כביל וישמש לכם כראיה בעת הצורך.

עבודתו של החוקר הפרטי כפופה לחוק ״חוקרים פרטיים״ והוא מחויב לפעול על פי החוק. בכל זמן ובכל מקום. כאמור, תחת משרד המשפטים.

איך חוקר פרטי מקבל רישיון לניהול משרד חקירות? 

מחליטים שרוצים להתחיל את דרככם בתחום החקירות, מתקבלים למשרד חקירות רשוי כמתמחה. את ההתמחות עושים במשך 3 שנים ובסופה ניגשים למבחן בשני מקצועות:

  1. דיני אתיקה.
  2. דיני ישראל.

עברתם את המבחן ? מזל טוב! אתם חוקרים פרטיים.

מרגע זה, עבודתכם תהיה מתן שירות למשרדי חקירות רשויים במשך 5 שנים. אך ורק למשרדי חקירות. בתום ה -5 שנים, תוכלו להגיש בקשה ולקבל את הרישיון לניהול משרד חקירות  שבאמצעותו, תוכלו לתת שירות לכל דורש. סך הכל 8 שנים מכניסתכם לתחום. יותר מכל תחום אחר!

שני תנאי חובה:

  1. ללא עבר פלילי.
  2. לפחות 12 שנות לימוד.

חקירות פרטיות – מי הלקוחות ? 

שירותי חקירות פרטיות מיועדים לציבור הרחב.

אנשים פרטיים, חברות, תאגידים, ארגונים שונים, עורכי דין, חברות ביטוח ועוד. בגדול – כל מי שרוצה לדעת את האמת !

בדרך כלל, הפונים לדרישות חקירה הינם אנשים מבוססים אשר יכולים להרשות לעצמם הוצאות כספיות גבוהות לטווח הקצר בהבנה כי תוצאות טובות יניבו פירות לטווח הארוך אך לומר כי לא תמיד אנו מסתכלים על הדברים מבחינה עסקית וקשובים לכל אדם, מכל מקום ומכל שכבת אוכלוסייה.

חוקר פרטי

שירותים שונים, לאנשים שונים, עם צרכים שונים!

מעקבים – מעקבי בגידות, מעקבים עסקיים, מעקבים אחר בני נוער, מעקבי ביטוח ועוד.

מודיעין עסקי – חקירות כלכליות, בדיקת שותפים/מועמדים. איסוף וניתוח נתונים אודות מתחרים, ספקים, שותפים עסקיים.

חקירות כלכליות – חקירות פיננסיות אודות אדם, חברה, תאגיד. מידע מפורט עבור עיסוקיו, עבודתו, מצבו הפיננסי ועוד.

סייבר – עולם הטכנולוגיה אשר דרכו ניתן לאתר הונאות, מתחזים, פרופילים פיקטיביים ועוד.

חקירות רקע – חשיפת פרופיל מדויק אודות אדם, חברה. דרך חקירה שדרכה ניתן לקבל תמונת מצב מלאה. אולי מידע חשוב שאתם לא יודעים.

בדיקות מהימנות – אימות נתונים, גילוי פרטים שלא רוצים שתדעו וכן, בדיקת התאמה.

פוליגרף – כלי משמעותי לגילוי האמת. הוא אינו כביל בבית המשפט אבל נותן אינדיקציה חקירתית.

בדיקות האזנה – בבית, ברכב, בנייד.

יכולות טכנולוגיות ויצירתיות – איך בפועל משיגים את המידע ?

עבודת החקירות מאופיינת בחשיבה רחבה, ירידה לפרטים, חשיבה מחוץ לקופסא ויצירתיות בלתי נגמרת. השאיפה – תמיד להיות שני צעדים קדימה ולהבין מול מה אתה עומד ואיך אתה משיג את מה שאתה צריך, בצורה הטובה ביותר, בזמן הקצר ביותר, תוך שאתה שומר על ביטחונך האישי, כבילות הראיות, וכל זאת, מבלי לעורר חשד שאתה מבצע חקירה. ללא עקבות כמו שאומרים.

את המידע שאנחנו משיגים, יש דרכים מעטות להשיג. לעיתים לא תוכלו להשיג אותו כלל.

איך עושים את זה אתם שואלים ? 

אסור לחשוף שיטות ואמצעים אבל בהחלט אתן לכם תמונה מלמעלה.

יצירתיות, חכמת חיים, מקצועיות רבה ושנים רבות של ניסיון בעבודת שטח. כן, בשטח לומדים המון. יש המקבילים שנת עבודה בתחום החקירות ל -3 שנים בעולמות תעסוקה אחרים. עבודת שטח, עבודת משרד, לילות שבהם אתה חושב על פתרונות יצירתיים ונכונים וכמובן, למידת האובייקטים, סביבתם, נקודות החולשה שלהם.

הכל בכדי למצוא את הדרך הנכונה, הנקייה והטובה ביותר להשיג את המידע, והכל, בצורה חוקית! אנחנו משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת ביותר לביצוע עבודות שונות בכל התחומים. 

בשנים מתקדמות טכנולוגית כמו השנים האחרונות, כאשר נכנסו כלים חדשים למשחק דוגמת ה (AI) אסור להישאר מאחור ולכן, היכולות הטכנולוגיות עושות אדפטציה וממשיכות לגרום לנו לתת מענה מדהים בכל צורך טכנולוגי זה או אחר.

במהלך השנים אתה עובד בכל כך הרבה מקומות, על כל כך הרבה אנשים. לכל אחד בעיה אחרת, רצון אחר, צורך אחר. שהדרכים למציאת פיתרון לא הופכות קלות, אבל הרבה יותר ברורות. 

יש הרבה כלים לעבוד איתם וככל שהכלים שלנו יותר חזקים, אתם כבר יודעים… אז כן, זו עבודה קשה, מורכבת, סזיפית לעיתים. מצריכה להיות חד, כל הזמן, בכל רגע.

להיות מהיר, החלטי, רגיש לסיטואציות ועם יכולת הכלה בלתי נגמרת. אבל זו עבודת חלומות. עבורי לפחות. מסע בלתי נגמר של למידה, הכרת אנשים וסיטואציות שמלמדות אותך מה לא לעשות. 

לא בחייך הפרטיים, לא במקצועיים ולא בכלל. עבודה שנותנת לך כלים פרקטיים להתמודדות עם החיים. להבין ולקרוא אנשים, לזהות בכל קושי הזדמנות! העניין, המתח, הריגוש, הסיפוק, אף פעם לא נגמרים. ככה אני אוהב.

הכי חשוב – היכולת לעזור לאנשים, זו שליחות אמיתית!

במאמרים הבאים, אשתף אתכם בדילמות, מורכבויות מקצועיות, סיפורים מעניינים. אתן פרספקטיבות שונות על מצבים שונים. אתם מוזמנים להגיב, לכתוב וגם להתייעץ.

תודה שקראתם!

קצת עליי

לידור רווה – חוקר פרטי ובעל משרד החקירות "עלמה- חקירות ומודיעין עסקי".

בעל תואר ראשון במשפטים.

בעל ניסיון מבצעי ביחידת מודיעין מסווגת של כוחות הביטחון.

חוקר פשיעה פלילי במשטרת ישראל – מחוז ת"א.

מרצה בהכשרות חוקרים מטעם לשכת החוקרים הפרטיים והאוניברסיטה הפתוחה.

אתם מוזמנים להמשיך ולעקוב. אתם תהנו!

דילוג לתוכן